Argentinie 1

Hallo!!

Tis ongelooflijk, de laatste keer dat we geschreven hebben zaten we nog op Ilha Grande, nu nog geen week later zitten we alweer in Argentinie!!!!
En dat zal sommigen wel verbazen want volgens de mailjes die we gekregen hebben dacht iedereen dat we nu in Chili zouden zijn en dat was ook eigenlijk wel de bedoeling maar ja......ik zal weer even verder gaan waar we gebleven waren!
Maandagochtend vertrokken uit Ilha Grande, jammer want we hebben eigenlijk weinig gezien van het eiland, maar ja btje uitrusten hoort er ook bij zo af en toe!!  Met de boot weer naar het vaste land en gelukkig hadden we daar meteen een bus naar Sao Paulo, eens een keertje niet uren rondhangen op het busstation, das toch ook wel eens fijn! Dus lekker de bus in en weer volop genoten van de mooie uitzichten, we gingen een heel stuk langs de kust dus genoeg te zien met al die prachtige eilandjes en mooi helder blauw water!
In Sao Paulo hadden we niet zoveel zin omdat we van iedereen hoorde dat het echt geen fijne stad is, erg crimineel en verder toch ook weinig te zien, dus we hadden via internet een hotel gevonden vlakbij de luchthaven,zo hoefden we tenminste de stad niet in.
We kwamen rond 8 uur s´avonds aan en zijn vanag het busstation met taxi naar het vliegveld gegaan, daar kun je gratis met de hotelbusjes meerijden naar je hotel. Super luxe hotel!!! Wel lekker zo na die 3 dagen camperen op Ilha Grande, dus  na een goede wasbeurt, onder een warme douche!!, zijn we lekker ons bedje ingegaan, s´ochtends weer vroeg op want om 10 uur moesten we vliegen.
Rond 1 uurt kwamen we aan op Santiago en bleek tot onze verbazing dat de tijd weer ineens een uurtje terug moest, blijkbaar ergens weer de tijdszone overgegaan??!!! We wisten al niet meer precies hoeveel tijdsverschil er was met Nederland, ook nu met de zomertijd enzo, maar nu zijn we de tel helemaal kwijt!!! Maar wel lekker, weer een uurtje extra!!
Vanuit vliegveld met de bus naar het hostel La Casa Roja gegaan. Super mooi gebouw, oud 19de eeuw en ontzettend groot!! We konden kiezen uit slaapzaaltjes met 4, 6 of 8 bedden of een eigen kamer met eigen badkamer, ja.........toch wel lekker om je eigen plekje te hebben dus maar voor de prive kamer gegaan!!  Onwijs leuk met een hele hoge deuren en de kamer zelf was ook wel 4 meter hoog met originele ornamenten aant plafond, mooi!!!  Lekker groot  bed in Barok stijl met fluwelen hoofdsteun en mooie schattige houten nachtkastjes erbij, helemaal leuk!!!!!!
Maar we hadden ondertussen al besloten op aanraden van anderen om onze spaanse cursus niet in Santiago maar in Mendoza te gaan doen.  Mendoza schijnt ontzettend mooi te zijn en je kunt er makkelijk een week blijven om alles te zien en te doen en als we dan ook nog een week in Santiago voor de cursus zouden blijven wordt het wel btje krap allemaal, dus op naar Argentinie!!!!
Eén nachtje in Santiago gebleven, btje door de stad gewandeld en lekker gegeten. Santiago is een erg sfeervolle stad, leuke tentjes overal, lekkere muziek en veel jonge mensen op straat, er zijn ook meer dan 3 Universiteiten dus dat is niet zo raar, maar gewoon heel prettig om lekker rond te dwalen dus we zijn blij dat we later nog meer tijd hebben voor deze stad!
Woensdagochtend vertrokken met de bus richting Argentinie. We wilden niet meteen naar Mendoza gaan,want de cursus kan toch pas maandag beginnen en anders zitten we daar bijna 2 weken, terwijl er nog zoveel ander moois te zien is. Dus besloten om eerst paar nachtjes naar Puenta del Inca en Uspallata te gaan, net over de grens. Dit was nog een heel gedoe met de bus, want we konden alleen kaartjes kopen voor Mendoza en niet voor Puenta del Inca! Naar veel  handen en voeten werk, we zijn zo blij als we straks een btje spaans kunnen want het is toch wel erg vermoeiend zo hoor,  kwamen we erachter dat we gewoon een kaartje moesten kopen voor Mendoza en dan tegen de bus chauffeur zeggen dat we er in Puenta del Inca uitwilden, dit lag op de route, en dan was het geen probleem. Btje vreemd, maar vooruit wij kaarjtes gekocht en afgesproken met de bus chauffeur dat hij ons in Puenta del Inca zou droppen.
De bustrip was echt geweldig!!! Door het Andes gebergte heen, echt waar ik heb nog nooit zoiets moois gezien!!! Brazilie was voornamelijk erg groen maar dit is weer zo anders, heel dor en kaal, maar zo mooi!!!!! We hebben ontzettend veel foto´s gemaakt, van ieder hoekje, riviertje alles was echt even prachtig!!!!!  Met in de verte de hoogste bergtoppen met sneeuw, was echt een super mooi uitzicht!!!!  Wel best eng ook met die haarspeldbochten tot 2800 meter omhoog.........we zijn op een gegeven moment maar naar de tv gaan staren, want de ravijnen werden toch wel erg hoog en vooral als je dan zo net langs het randje gaat met je bus dan slaat je hart toch wel even een paar slagen over!
Op 2800 meter was de grensovergang, hier moesten we allemaal uit de bus en dan eerst langs het hokje van Chili om je te laten uitstempelen in Chili en daarna allemaal naar het Argentijnse hokje om je te laten instempelen in Argentinie, moeilijk gedoe en het duurde erg lang allemaal en het was geloof ik net iets boven de nul graden dus we hebben het al goed koud gehad!!
Net over de grens kwamen we aan in Puenta del Inca, echt een ini mini dorpje met een paar huisjes en verder echt helemaal nix!!! Achteraf dus niet zo´n goede planning om daar heen te gaan, dus de bus chauffeur gevraagd of we nog een stukje mee mochten meteen door Uspallata, geen probleem dus daar werden we dan uiteindelijk rond een uur of acht gedropt!
Dit plaatsje stelt ook niet veel voor, tis eigenlijk een groot kruispunt waar veel truckers doorheen komen die naar Chili gaan, of vanuit Chili komen, en waar ze even kunnen tanken en wat eten. Maar leuk hostel gevonden en meteen even rond gaan lopen. Veel was er niet meer te doen, paar restaurantjes, maar honger hadden we niet, weer eens aan de koekjes gezeten in de bus, internet gebeuren en een kroeg. In de omgeving van Uspallata zijn de opnames gemaakt voor de film Seven years in Tibet, dus misschien kunnen jullie je nu een btje voorstellen hoe het eruit ziet, echt fantastisch!!!  En er was natuurlijk ook een Tibet cafe, daar even wat gedronken en toen kwamen we erachter dat de tijd hier weer een uurtje vooruit moest, snappen jullie het nog??!!
Volgende dag lekker ontbeten en op ons gemakje rond gaan kijken wat we hier konden doen. Er worden hier veel trekkings gedaan en veel hikings de bergen in, maar deze duren meestal een paar dagen en die tijd hadden we niet. Dus zijn we s´middags een uurtje gaan paardrijden!!!! Door riviertjes en langs de bergen, was echt leuk!!!  En aangezien we alle twee nog nooit op een paard hadden gezeten ging het ook best goed!!!  De paarden wilden nog niet echt goed luisteren, waarschijnlijk waren we te zachtaardig, maar op een gegeven moment hadden we het door en zijn we zelfs in galop door de prairie van Argentinie gegaan, super!!!!!!  Ging wel hard hoor!!!
Tegen de avond zijn we met een gids en een jeep de bergen in gegaan. Eerst naar de Cerre de 7 colores, een berg die door in de loop van de jaren door de mineralen die erin zitten allerlei lagen met verschillende kleuren heeft. Ontzettend mooi om te zien en echt bizar dat de natuur dit zelf maakt!!! Daarna nog verder de bergen in tot 2200 meter, het dorp zelf ligt op 1700 meter, en daar zijn Jurgen en de gids een oude mijn ingegaan, het was mij iets te donker en te smal en klein, maar volgens Jur echt wel leuk, je moest zelfs een stuk op handen en voeten omdat het zo laag was......ik blij dat ik er niet ingegaan ben!!!  Daarna na de top van een berg gegaan en genoten van het prachtige uitzicht over een dal, de Rio Mendoza (rivier) en de Andes, schitterend!!!!!!! Onderweg erheen en terug bleven we maar foto´s maken, tis hier echt onbeschrijflijk mooi, geloof dat we straks een heel plakboek met alleen maar de Andes kunnen vullen!!!!!
Dus erg blij dat we daar even gebloven zijn!!!
Vanochtend vertrokken uit Uspallata naar Mendoza, gisteravond tot laat biertjes zitten doen en de Tibet kroeg met Nick, engelsman uit ons hostel die echt al de hele wereld heeft gezien, dus we hebben nog lekker een paar uurtjes doorgeslapen in de bus. Nu dus in Mendoza!!!
We hebben net bij een opleidings centrum onze cursus geregeld en maandag beginnen we!!!!  Wel spannend hoor! We hebben gekozen voor een cursus samen met een aantal activiteiten zodat je meteen in de "echte" wereld spaans leert spreken. En we gaan in een gastgezin!! Je kon kiezen uit een hostel, apartement of dit en dit leek ons wel het beste want nu moeten we straks s´avonds ook spaans praten! We gaan zondag naar ons gezin toe en blijven daar tot vrijdag. Het gezin bestaat uit een moeder en een 25 jarige zoon, ze wonen in een prachtig huis, foto´s al gezien, met zwembad!!! En we hebben onze eigen slaap en badkamer, dus dat is wel erg prettig!! We zijn erg benieuwd hoe dat zal gaan!!!
Hopelijk leren we een boel!! Maar dat horen jullie de volgende keer weer!!
Nu gaan we lekker onze eerste Argentijns biefstuk eten!!! Dat wordt vast genieten!!!

Liefs en dikke zoen!

Oh ja, check weer even het fotoalbum, weer veel nieuws!!!