Argentinie 3

Hee!!!!

Weer een weekje voorbij en we zitten alweer in Salta, in het noorden van Argentinie! We zijn het Paasweekend in San Agustin geweest, vrijdagavond vertrokken vanuit San Juan. San Agustin is en klein dorpje waar eigenlijk niet zoveel te beleven is, een paar hostels en restaurantjes, maar verder niets, vooral rond de siesta tijd leek het wel een uitgestorven stad! Net iets boven deze vallei zijn er twee nationale parken, Parque Nacional Talampaya en Parque Provincial Ischigualasto en die wilden we wel heel graag bezoeken!

Bij het wachten op de bus in San Juan werden we aangesproken door een Argentijnse mevrouw, ze brabbelde een heel verhaal over een hostel in San Agustin en over een trip naar de twee parken, althans dit was alles wat we er van begrepen. Ze wilde onze namen hebben zodat ze kon bellen naar San Agustin voor een hostel en ze wilde wel heel erg graag dat we een voucher invulden en haar alvast betaalde voor de trip. Maar dit leek ons niet zo´n goed plan. Wel onze namen opgeschreven maar geprobeerd uit te leggen dat we zelf ons hostel wilden regelen. Prima dachten wij, komen we aan in San Agustin staat er een jongetje met een groot papier met onze namen erop ons op te wachten!!! Ze had dus blijkbaar toch gebeld, maar het was eigenlijk wel prima, we waren moe en wilden snel naar een bed en het hostel waar de jongen het over had hadden wij zelf ook al als één van de opties staan dus dat was alleen maar handig. De jongen probeerde ons ook alweer een voucher aan te smeren, maar we wilden eerst zelf nog rond gaan kijken en we wilden toch zondag pas gaan dus zaterdag tijd genoeg om het zelf te regelen. De jongen afgewimpeld en naar bed!!!

Onze kamer was een echt hok, ze had geen dubbele kamer meer vrij met eigen douche,dus we hadden 3 bedden in de kamer en moesten de badkamer delen met de kamer tegenover ons. Volgende ochtend konden we verhuizen naar een kamer met eigen badkamer, die er zeker een stuk beter uitzag!!

Zaterdag btje door het dorp gewandeld en even naar huis gebeld, leuk om weer even iemand te horen!! Toen op zoek naar het toeristen bureau om de trip voor zondag in orde te maken. We zijn toch maar naar de jongen gegaan die ons bij de bus op aant wachten was, hij had zoveel moeite gedaan dus dat was wel zo netjes vonden wij. Alles geregeld en betaald, we moesten alleen nog zelf voor de lunch zorgen zei hij en verder was het allemaal geregeld. Zondagochtend om 7.00 moesten we klaar staan en zouden we opgehaald worden!

Wij vroeg op, toch maar even gaan douchen, was alleen koud water maar zo waren we in ieder geval goed wakker en wachten op de bus. De mevrouw van het hostel vertelde ons rond kwart over zeven dat we niet opgehaald zouden worden door Ali Tour, zo heette het bureau, we waren overgedragen aan een ander bureau en die zou ons om half 8 oppikken. Ze waren netjes op tijd en we zaten in de bus met 4 Argentijnen en een stel uit Barcelona, klein groepje dus helemaal goed. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan bij het eerste park, Talampaya, en wat bleek daar moesten we en entree betalen en nog eens 45 pesos pp voor de rondleiding door het park.........geloof dat Ali ons iets was vergeten te vertellen........bleek dat wat we hem hadden betaald alleen voor het vervoer was, de entree voor de parken en de rondleiding zat hier dus nog niet bij in!! Wij balen natuurlijk want we hadden alleen geld meegenomen voor de lunch en iets extras maar lang niet genoeg om de parken te betalen. Gelukkig sprak het stel uit Barcelona een btje engels en hebben zij aan de bus chauffeur uitgelegd wat het probleem was, maar die bleek in eerste instantie niet echt meelevend. Wat nu???!!!! Het Spaanse stel had ons best het geld willen lenen, maar het probleem was dat zij s´avonds niet meer terug naar San Agustin meegingen dus we zouden ze het geld dan niet meteen terug kunnen geven. Ons terug brengen naar het hostel was ook geen optie, want daar had de chauffeur niet genoeg benzine voor en geen tijd. Dus we zagen onszelf daar al de hele dag zitten bij de ingang van het park, al dat moois zien in de verte en er niet dichter bij kunnen komen, zonde van de dag!!!!!! Uiteindelijk begon de chauffeur het toch wat meer te begrijpen en vond hij het toch wel erg sneu voor ons en heel slecht van Ali tour dat ze ons niets verteld hadden. En toen hij begreep dat wij s´avonds gewoon weer mee terug gingen naar San Agustin en in het hostel wel genoeg geld hadden besloot hij zelf om ons het geld te lenen en dan zouden we hem later terug betalen!!

Jullie kunnen je wel voorstellen dat dat een hele opluchting was anders hadden we de hele dag alleen maar in de bus kunnen zitten en bij de ingang, maar verder waren we dan echt niet gekomen! Dus hij heeft 2 kaarten voor ons gehaald en gelukkig konden we met de volgende rondleiding mee!!!!!

Het park was echt geweldig!!!!!! Maar dat zien jullie wel op de foto´s, ik zou niet weten hoe ik het moet beschrijven, het was echt super!!!!!!!!! We kregen de rondleiding in een bus en werden zo door het park gereden en op vijf plaatsen stopten we dan en werd er wat verteld over het ontstaan van het park, over de petroglyphs, inscripties in de rotsen van duizenden jaren oud, over de flora en fauna in het park en konden we heeel veel foto´s maken!!!!! We zijn ongeveer 3 uur door het park gereden, maar we hebben nog maar een heel klein stukje ervan gezien, totaal is het park 2000 vierkante km groot!!!!!!!!

Na deze geweldige belevenis zijn we doorgegaan naar het tweede park, Parque Nacional Ischigualasto, ook wel de Moon Valley genoemd. Dit lag ongeveer een uurtje rijden van het eerste park, maar had weer een totaal ander landschap. Het eerste was met allemaal rode steen en toch nog wel wat groen, dit tweede park leek inderdaad wel een maanlandschap, grijze uitgestrekte plateaus met wat hobbels en bobbels erin. En heel veel lichte, gelige rotsen die door wind en water zijn uitgeslepen en, zo lijkt het, ieder moment om kunnen gaan vallen. Heel bizar, maar ook weer schitterend!!!!! Ook in dit park hebben we uren rond gereden en gelopen en super genoten van al het moois!!!!! S´avonds waren we echt moe, toch wel een lange dag en zoveel indrukken, dus lekker wat gaan eten en naar bed!

Zaterdag waren we ook nog terug gegaan naar het busstation, we wilden alvast weer een kaartje kopen voor zondagavond om door te gaan naar Salta, of in ieder geval naar het noorden. Maar de eerste bus die weer plaats had was de nacht bus van maandagnacht!!!! Door het paasweekend was het ergdruk en we moesten zoizo terug naar San Juan en dan vanuit daar door naar Salta, maar de mevrouw bij de bus zei dat we dan een mooie aansluiting hadden met de bus van 10.00 uur in San Juan naar Salta. Dat klonk wel goed, dus maandagnacht om half 3 opgestaan en naar de bus gestrompeld. De bus vertrok rond half 4 en kwam rond half 8 aan inSan Juan, dus tijd genoeg om kaartje naar Salta te regelen dachten wij........niet dus!!! In heel San Juan geen buskaartje meer te krijgen naar Salta, alles zat vol en zelfs naar andere plaatsen in het noorden, dan waren we in ieder geval al een eindje op weg, was ook geen plaats. Dat San Juan brengt ons geen geluk, zaten we daar weer vast!!!! Na veel gevraag en gedoe en op en neer gewandel naar de stad, want we moesten eerst weer gaan pinnen, geld was op, om uberhaupt een kaartje te kunnen kopen, hadden we eindelijk een bus gevonden naar Tucuman, redelijk in de richting van Salta en daar zouden we wel kunnen overstappen en was het nog ongeveer 4 uur. Bus was wel duur, maar dan hadden we ook superior klasse, een super de luxe vliegtuigstoel die helemaal plat kon, zodat je lekker kon slapen, koffie en thee, snoepjes en een ontbijtje, we vonden het wel prima, weg uit San Juan in ieder geval!!! Helaas ging de bus pas om 23.00 dus moesten we nog wel even de hele dag in San Juan rondhangen. Btje int park gehangen en rond gelopen, heel veel trik trak gespeeld,af en toe wat gegeten en na een hele lange dag konden we dan eindelijk de bus in!

Heerlijk geslapen en rond tienen de volgende ochtend aangekomen in Tucuman waar we gelukkig heel snel een bus hadden gevonden naar Salta, die zou vertrekken rond elven, dus alles kwam weer goed, het lag gewoon aan San Juan!!! We hebben in Tucuman nog wel even nagevraagd of het wel ok was om naar Salta te gaan, we hoorden van een Nederlander in San Juan, die helemaal hyper was en paar dagen ervoor beroofd was van al zijn bagage, dat er door hevige regenval overstromingen waren in het noorden, maar we geloofden hem toch niet helemaal, was gewoon een hele rare vent. Dus even nagevraagd en er was niets aan de hand. Dus meteen door in de bus naar Salta! Heerlijk hostel gevonden en besloten om hier maar een paar dagen te blijven,heerlijke stad, goed sfeertje, leuke mensen, mooie stad, helemaal goed!!!!!!

Hier btje rond wandelen en weer genieten van de zon, verder even relaxen en bijkomen van het reizen, zaterdag gaan we weer door naar Puerto Iguacu, dé watervallen!!!!!! Wel weer een busreis van 26 uur, maar dat zal ook weer wel super gaaf worden!!!!!!!

Adios!!!!

Dikke zoen!

PS: Jeanne, lang genoeg?!