Argentinie 4

Hola!

Nog even over Salta, daar waren we nog gaan stappen met Tom, een belg, en Jorge, een Chileen. Wij naar Gomez, eigenlijk Barneys van de Simpsons. Was een leuke kroeg en daar zijn we erg dronken geworden tot we eruit gegooid werden, omdat de chileen werd verdacht van dealen van marihuana. Nu was het wel een wat merkwaardige, wel erg aardige, jongen die geen geld meer had en daarom als mime-speler werkte op straat, maar hoe het precies zat, zullen we wel nooit weten. Volgende dag natuurlijk een kater, maar toch met een kabelbaan naar een bergje aan de rand van de stad en daar gepicknicked. Ook heeeeeel erg lekker gegeten daar, Bife de Chorizo is entrecote en dat kost dan 4 of 5 euro en de meest fantastische wijn die ik ooit heb gedronken, Malbec uit Argentinie natuurlijk, ook maar een paar euro, (geen bier meer voor mij als ik terug kom).

En toen vertrokken naar Iguazu, waar we naar 24 uur aankwamen. Simpel hostel ingetrokken en gelijk naar de watervallen, die in een beschermd gebied liggen. Het is daar ook gelijk de grens met Brazilie, maar wij hebben denk ik toch de mooiste, Argentijnse kant gezien. Want het was echt fantastisch; terwijl er nog relatief weinig water was na de zomer, waren er tientallen verschillende watervallen, heel mooi tussen het groen en door het opspattende water waren er veel regenbogen te zien echt geweldig! Op het laatst naar de grootste waterval gegaan: El Diablo! Vanaf 100 meter hoogte donderde het water naar beneden! Nou ja zie de fotos maar.

We zijn met een supersnelle speedboot, half in een waterval gevaren, zeiknat natuurlijk. En we hebben een aapje gezien! En er liepen weer beesten rond die niet kenden, een soort kruising tussen een wasbeertje en een miereneter. Wie het weet, mag het weer zeggen! Eva en Lise, jullie hadden het vorige beest fout! Wij weten het ook nog steeds niet, we dachten dat het Palmitos waren, maar toen zagen we dat op een potje staan en dat bleken palmharten te zijn.

We zijn de dag erna naar Rosario gegaan, de geboorteplaats van Che Chevarra, maar daar doen ze verder niets aan, of willen ze niet. In een mooi maar vervallen hotel gezeten met een oud liftje in de grote hal. Naar het strand geweest, er is strand naast de grote rivieren daar maar het was erg stil.

De volgende dag door naar Buenos Aires (BA) en in hotel Carly zitten we nu al vanaf woensdag. Het is echt een westerse en mooie stad en de bouwstijl heeft veel franse invloeden, althans in de buurt waar wij nu zitten, San Telmo. We hebben hier in de buurt echt lekker gegeten, en gedronken, sangria, wijn en daarna bier- dat geeft plezier- en naar jazz in een cafe geluisterd en daarna in een hard-rock cafe beland. We hebben een ochtendje met een gids door de stad gefietst, we hebben gelijk de belangrijkste dingen gezien, heel leuk.

San Martin, de vader van Argentinie zoals ze hem noemen, ligt hier begraven en hij is erg belangrijk geweest want hij heeft de spanjaarden verjaagd, waardoor ook gelijk Bolivia en Peru bevrijd waren. Elk stadje heeft dan ook wel een plein of grote straat die San Martin heet. In het midden van de stad staat een kleine Big Ben, dat was een geschenk van de engelsen ooit, en daar recht tegenover hebben ze nu een monument neergezet ter nagedachtenis van de 600 doden tijdens de Falkland oorlog, (heet hier Malvinas). Wel contrasterend. Ook door La Boca gefietst, met de kenmerkende gekleurde huisjes, het Boca Stadium waar ze in de rij stonden voor een kaartje van de Boca Juniors en langs the Pink House, de presidentswoning die door gebrek aan verf met bloed van dieren -gemengd met kalk- is geschilderd, vandaar rose. Op het plein ervoor was een klein groepje mensen aan het demonstreren voor de veteranen van de Falklands, waar blijkbaar erg weinig voor gedaan wordt. Ook het kantoortje/cafetje/bibliotheekje van de 'Dwaze Moeders' bezocht, ze zijn net twee maanden gelden gestopt met protesteren. Er gaan verschillende verhalen over de militaire dictatuur die geweest is, maar duidelijk is dat de mensen die verdwenen zijn, geen eerlijk proces hebben gekregen.

Gisteren naar de hollandse kroeg geweest, althans misschien 1 hollander was er, en er gebeurde verder niets, dus zijn we naar een hippe kroeg geweest. Om 4 uur weer thuis, dus vandaag lang uitgeslapen en even over de antiekmarkt gelopen, heel erg druk. En natuurlijk taart gegeten, Argentijnen houden van heel zoet, dus je krijgt 4 suikerzakjes bij je koffie, de croissantjes zijn gesuikerd en de Alfajores (koekje van gesuikerde eiwit met - Dulce, een soort stroop - ertussen, zijn echt te zoet om te eten. Maar appelgebak uit de oven met slagroom is wel heel erg lekker.

Morgen vertrekken we weer naar Santiago, weer 20 uur in de bus, joepi pfff en dan vliegen we woensdag naar Equador, Quito!