Australie 4

Hi there mates and darlings, hows ie goin?

Na Noosa Heads zijn we doorgereden naar Hervey Bay, en daar op een camping gestaan.  En toen we toch zo dicht bij Fraser Island waren, hebben daar een dagje vertoefd! Het  is het grootste zandeiland ter wereld en het zand ligt er 600 meter diep (dat weten ze omdat ze een keer naar olie hadden geboord). Eerst moesten we op een ferry, die Sandra niet zo leuk vond (btje zeeziek) en werden vandaar zo op het strand gedropt. Verder in een 4wheel drive bus met een behoorlijk praatzieke chauffeur die ons werkelijk alles heeft verteld van de geschiedenis van het eiland, de timber-industrie die er was en de aborignals die er ooit leefden (the buchallas ofzo). Ik zal het jullie verder besparen. Het is wel een heel uniek eiland, omdat er zoveel bomen groeien op alleen maar zand. Ze zijn aan het onderzoeken hoe dat nu kan want als ze daar achter zijn dan kan ook de sahara groen worden bv. Heel mooie bomen gezien, Kauri bomen (hebben we ook in Nieuw Zeeland gezien, maar een andere soort), die als je ze kapt zo 75.000 dollars opbrengen per stuk. Heel raar was het ook dat er ineens een stukje regenwoud was midden op het eiland, erg mooi. Ook naar het wrak op het strand de Maheno en naar the Pinaccles gereden, waar het zand in laagjes gekleurd was. Ook zijn we naar een meertje geweest, dat ooit gebruikt werd voor ceremonies door de aboriginals. Dat meertje was ook heel bijzonder omdat er miljoenen jaren oud zand ligt en het water een heel lage Ph-waarde (zuurgraad) en dus heel zuur was. Perfect was het zand om je juwelen mee schoon te wassen, omdat het zo fijn zand is. Verder was het lang stuk gehobbel in de bus, viel een beetje tegen (voor t geld), maar het eiland was wel heel mooi.
Vervolgens naar Agnes water / Town of 1770 gegaan. Daar hebben we gedoken op Fitzroy Reef Lagoon,

echt een paradijselijk stukje zee! Het was een gecombineerde tour met  snorkelaars en die liepen behoorlijk in de weg, maar het duiken was wel heel mooi. Ze duiken er nog maar een paar jaar op dus het is nog behoorlijk ongeschonden. Prachtig
koraal en vissen gezien alleen de visability (helderheid van t water) was niet zo heel goed.
Terug naar huis kwamen we gewoon drie walvissen tegen; humpback whales !!!! Ze zwommen alle kanten op en konden ze echt van heel dichtbij zien. Dat was toch wel ff  toetje van de dag!!!
We hebben toen maar een biertje genomen bij famous Tree bar en genoten van de zonsondergang. Dr zaten wel een hoop ladderzatte locals maar was wel grappig om aan te zien en te horen.
Weer doorgereden, in een dag 700 kilometer naar Airlie Beach , t is wel een afstand ineens en duurt ook wel even omdat je door allerlei dorpjes komt en er veel aan de weg wordt gewerkt. Dat is wel grappig, zon man met een grote hoed en zonnebril, heel bruin, die met een bord op een staaf  het verkeer handmatig tegenhoudt. Die man staat daar de hele dag in de hitte!
Airlie Beach is een redelijk groot stadje met 30 toeristenbureautjes die je allemaal een trip naar the whitsundays islands proberen te verkopen; duiken, snorkelen, zeilen whatever je wilt. Hebben we dan maar gedaan; eerst een dagje duiken weer, nu wel met een boot die alleen maar duikers meeneemt. Dat is wel een stuk relaxter, want alle aandacht gaat tenminste uit naar het duiken. Leuke crew, echt gelachen en ook met maar een klein groepje gedoken, eigenlijk maar met zn vieren een Ierse uit Galway,  wij tween en de gids. Dit koraal was nog veel mooier, het heette Luncheon Bay op Hook island, 1 van de 74 eilanden in the whitsundays. Gelijk op de eerste duik een schildpad van een meter groot gezien!  Hopelijk zijn de fotos gelukt, we moeten ze nog ontwikkelen. En de andere twee duiken waren ook geweldig, heel mooi hard koraal (en ook zacht koraal) in werkelijk alle kleuren, ook drie soorten Nemo's (clownfish) gezien, zelfs een paar roze! Ook in een grotje geweest, en een ook een lange drift-dive gemaakt, dan wordt je weer opgepikt door the dingy (rubberbootje) en wordt je heel hard terug gesleept naar de boot; erg leuk.
Het was echt een fantastiche dag!!!! We hebben zoveel moois gezien, zoveel kleuren en zoveel vissen, super!!!!!! We waren rond vijven terug in Airlie Beach en moesten natuurlijk wel even een biertje drinken op onze gave duiken, dat werden er natuurlijk weer wat meer en uiteindelijk met iets te veel op in bed beland! Gelukkig was vandaag een erg relaxte dag en konden we lekker uitrusten op ons zeiltochtje!!!! We zaten op een redelijk grote boot, de RagaMuffin. Deze boot heeft vroeger meegedaan aan allerlei races en is een paar keer nummer 1 van Australie geweest en 2de in de wereld, wel leuk om dat er even bij te vermelden toch??!!! Maar gelukkig ging hij vandaag lekker rustig over het water. Jur heeft nog even een paar keer mogen helpen met het zeil hijsen, maar verder mochten we de hele dag op onze kont zitten en genieten!!! Erg fijn!!!! De Whitsunday eilanden zijn echt schitterend!!! Daar zijn we tussendoor gaan zeilen om uiteindelijk bij Whitehaven Beach te komen wat op het hoofdeiland ligt. Een schitterend wit strand van 7 km lang, waar we lekker mochten zwemmen, was wel btje koud dus dat hebben wij maar overgeslagen, op het strand konden rondhangen en een lunch kregen! Het zeilen was verder wel lachen de boot hing echt bijna op zijn kant op sommige momenten en moest je je dus goed vast houden anders lag je zo int water!  Weer een geweldige dag dus!!!
Echt prachtige dagen gehad, maar nu toch wel een btje moe van alles dus vandaag vroeg naar bed en morgen btje proberen uit te slapen en dan op ons gemakje door naar Ayr, ongeveer 2 uurtjes rijden dus dat valt mee! Daar gaat Jur duiken op het Yongala wrak,een van de mooiste duikspots in de wereld! Ik sla deze maar even over, heb het niet zo op wrakken, en daarna gaan we naar Mission Beach en daar mag ik me weer even uitleven want als het goed is ga ik daar voor de eerste keer van mijn leven uit een vliegtuig springen!!!!!!
Jullie horen snel hoe dat allemaal was!!!