Australie 5

Hallo,

We zitten ondertussen alweer aan de westkust van Australie, gaat het toch snel he!!??! We zijn vanuit Port Douglas waar we 1 nachtje hebben geslapen, meteen door gereden naar Cape Tribulation, het meest noordelijke puntje van Queensland waar je zonder 4WD kan komen. De rit erheen was erg mooi, veel regenwoud vlak langs de kust, erg apart!! Onderweg zijn we nog gestopt bij Mossman Gorge, daar maak je een kleine wandeling door het regenwoud naar een rivier, met een stukje midden in het woud waar je dan kan zwemmen. Onderweg verder al goed uitgekeken naar krokodillen, maar die hebben we helaas niet gespot. In Cape Tribulation is verder niet veel te zien, tis een piep klein dorpje eigenlijk, met wat winkeltjes, restaurantjes en hostels en verder vooral veel stranden en veel regenwoud!!! We hebben daar een boardwalk gedaan door de jungle, dan loop je over een gemaakt houten paadje, waar we onze eerste wilde cassowarry hebben gezien!!!! Verder natuurlijk veel super grote, brede en hoge bomen en je hoort veel vogeltjes maar we hebben ze niet echt gezien. We hebben toen voor vrijdagavond een tourtje geboekt, jungle nightwalk/croc spotting. Dan ga je met een groepje int donker door de jungle heen op zoek naar beestjes en plantjes en daarna bij een rivierjte op zoek naar krokodillen. Vrijdag overdag hebben we verder niets gedaan, Jur voelde zich niet lekker, btje grieperig, btje op het strand gelegen en rond gekeken in de buurt. S' avonds dus dat tripje, helaas kregen we een flinke regenbui over ons heen, en eigenwijs als wij zijn hadden we natuurlijk geen regenjassen meegenomen die ons aant begin aangeboden werden, dus goed nat geworden!! Verder was het hele tripje ook niet echt bijzonder, we hebben niet veel gezien, behalve wat krekels, kikkers, slapende vogeltjes en vleermuizen. En de krokodillen waren volgens mij ook op stap want wij hebben ze niet gezien!! Jammer, maar was verder wel grappig, wel geleerd dat we de Netel from Hell, een plant, beter niet kunnen aanraken of moeten gebruiken als toilet papier want dan heb je 6 maanden lang last van brandende billen!!!! Zaterdag weer terug richting Cairns en daar hebben we 2 nachten in Palm Cove, een strandje net boven Cairns, geslapen. De auto een goede wasbeurt gegeven want dat was echt wel nodig en een btje in Cairns rondgehangen. Ronald: Parkview en The Woolshed zitten er nog steeds! Maandagochtend vroeg de auto ingeleverd en het vliegtuig genomen naar Ayers Rock!

Daar was het echt super warm!!!! Overdag dan toch, want s' nachts koelde het af naar 5 graden ofzo, brrr weer liggen rillen in onze slaapzakjes!!!! Dinsdag hebben we fietsen gehuurd en zijn we op de fiets (jawel wij sportievelingen!) naar Ayers Rock oftewel Uluru gefietst. 25 km door de brandende zon heen, toen waren we al redelijk moe, daar dan nog eens een Base Walk (wandeling) om de Uluru heen gedaan, zo'n 10 km en daarna weer 25 km terug naar de camping!!! We hebben heerlijk geslapen die nacht dat kun je je vast wel voorstellen!!! We moesten overdag in die hitte een liter water per persoon per uur drinken om niet uit te drogen, dus we hebben ook nog eens flink lopen sjouwen met al die flessen!!! Maar het was echt de moeite waard!!! Een erg onwerkelijk landschap, staat daar ineens een mega grote rode berg van 300 meter hoog terwijl de rest zo plat is als een dubbeltje, heel apart!! de Uluru ligt in Aboriginal gebied en de hele berg is heilig voor de Aboriginals. Zo gebruiken ze ook gedeelten van de berg voor ceremonies, daar mag je dan ook niet doorheen lopen of foto's van maken. Erg vermoeiende dag, maar wel echt super mooi om te zien!

30 km verder dan de Uluru liggen de Olga's, ook een gebergte, maar dan nog iets groter en hoger dan de Uluru, maar deze heeft niet zo' n typerende vorm. Weet eigenlijk niet waarom de Olga's veel minder populair zijn dan de Uluru, want ze zijn zeker net zo mooi!! Daar zijn we met een huurautootje heengegaan, want onze billen waren nog steeds blauw van de vorige dag! We hadden niet zo heel veel tijd want we moesten om 2 uur ons vliegtuig weer halen dus hebben we een kortere wandeling gemaakt door een grote kloof met veel plantjes en struiken.

Toen dus door gevlogen naar Perth, daar 1 nachtje geslapen en donderdag daar een autootje geregeld en meteen weer op weg gegaan naar Coral Bay, waar we vandaag dus uiteindelijk zijn aangekomen!! T was een hele lange, suffe weg, leek wel of er geen einde aan kwam en er was echt niets te zien behalve woestijn en heel veel dode kangeroe's!!! Sommige stukjes waren wel mooi, je kan echt ontzettend ver kijken, mooie uitzichten dus maar na een paar uurtjes heb je het daar ook wel mee gehad! Ook hebben we een aantal road trains gezien, mega grote lange vrachtwagens met 2 of 3 aanhangers, die ook nog eens redelijk hard door de woestijn heen sjezen en volgens ons verantwoordelijk zijn voor heel wat van die dode kangeroe's die we hebben gezien!!! Een kangeroe die overigens best lekker smaakt, Jurgen heeft er eentje gegeten in Airlie Beach!!! Althans een biefstukje ervan. Als we ergens zouden stranden zonder eten en er komt zo'n vrolijke skippy langs dan weet ik wel wat ik doe!!!

Nu dus in Coral Bay. En zondag gaan we snorkelen met manta ray's!!!!! Daar hebben we speciaal die 1000 km voor gereden dus hopelijk gaan we er wat zien!!!!! We gaan ook 1 duikje doen maar dan zien we ze hoogst waarschijnlijk niet omdat ze meer in het ondiepere water zitten en niet bij duik sites in de buurt. Ben benieuwd!!!!