Brazilie 5

Oi!

Nu zitten we al weer een paar dagen op Ilha Grande, oftewel groot eiland. Maar om met Porto Seguro verder te gaan; geen 15 soorten kazen bij het ontbijt, maar een!

We zijn nog naar de oude stad geweest, er stonden een paar oude kerkjes maar verder was het alleen een toeristische attractie. onderweg een flinke regenbui over ons heen gehad, maar ja het heet dan ook tropisch REGENwoud. s´Avonds nog over de boulvard wat eten, lekkere pizza en een voorstelling van capoeira voor onze neus, dat was behoorlijk imposant! Aan ons tafeltje stond ineens een man om geld te bedelen maar daar doen we niet aan natuurlijk en stuurden hem weg. Toen bleek dat hij eigenlijk alleen op handen en voeten kon lopen; hij had iets met zijn rug ofzo. Wij schaamden ons wel een beetje. Later zagen we een jonge zwerfer die over zijn over zijn buik wreef -honger- en wij hadden nog stukken pizza over dus die hebben we hem maar gegeven. Opeens stond er ook een klein meisje van een jaar of 6,7 aan tafel met een doosje kraaltjes en ze deed zo vreselijk lief dat Sandra geen weerstand kon bieden en binnen no time een vlechtje met kraaltjes in haar haar had.

Volgende dag nog naar het strand verderop gelopen, want bij het plaatsje zelf was niet echt strand, een uur in de volle zon, en toen weer terug met de bus waar we nog bij het zwembad hebben gehangen.

Volgende dag weer met de bus naar Rio, om 5 uur smiddags weg en de volgende dag om 11 uur in de ochtend aangekomen. Er waren ook een paar aardige australische jongens in de bus dus daar even mee gebabbeld en zodoende hebben we een slaapplaats als het goed is bij Aaron als we in Perth zijn.

In Rio het door de Lonely Planet aangeprezen hotel opgezocht, maar het was duur, de mattrassen zaten in plastic, kamer was klein en er zaten tralies voor de ramen (maar dat is wel overal zo). Maar we hadden niet echt andere opties en ook geen zin meer na zon lange reis. Snel maar gaan slapen en toen het ontbijt; een broodje met een kuipje jam en wat kaakjes. Slechtste ontbijt ever. Toen maar de stad in, er stond een wandelroute in het centrum in, maar het waren alleen maar winkeltjes en de gebouwen dei ooit mooi waren geweest waren net zo vervallen als in Salvador. In een parkje liepen allemaal katten en ganzen dus we gingen maar even kijken. Toen zagen we ineens een soort grote eekhoorns, die liepen daar ook rond blijkbaar, ik denk dat het mini capibeiras waren. Fotos volgen nog. Verder weinig te melden over Rio, het is een vieze stinkende, vervallen, criminele stad en raden het niemand aan. Het befaamde strand Copacobana ook bezocht, maar het strand stelde niet veel voor en de gebouwen die aan de boulevard staan maken het heel lelijk. Wel nog naar de Corcovado geweest, het christus beeld bovenop een een 700 met hoge berg die over de stad uitkijkt. Het regende boven alleen, dus niet echt uitzicht over de stad. Het beeld was wel groot en mooi, het is in 1930 gebouwd, het grootste art deco beeld ter wereld. Volgende dag weer uit Rio vertrokken; naar Ilha Grande!

Weer in de bus langs allerlei slingerweggetjes, maar het duurde gelukkig maar twee en een half uur. Taxi naar de haven en daar lag dan onze boot, wel groot, maar ook wel oud, maar ja we moesten het ermee doen. We waren vroeg dus we zagen alles wat werd ingeladen, met de hand en op karretjes; etenswaren, bedden, en zelfs een koelkast ging mee. Op de boot werden we aangesproken door een jongen die engels sprak, hij had een camping. Omdat de pousadas (hostels) te duur zijn, hebben we dat maar gedaan. Dus we hebben nu al twee nachten in een tent geslapen in de jungle!

Het plaatsje Abraao stelt niet veel voor, maar is wel pittoresk met gekleurde huisjes, maar niet zo mooi als in Lencois. Vandaag naar een strand gegaan aan de andere kant van het eiland, eerst met de boot een stuk en daarna nog een stuk berg over lopen (dat laatste wisten we niet). Maar het strand was erg mooi, heel wit fijn zand en heel grote golven van twee meter hoog. We gingen maar niet snorkelen in die golven. Het is wel bewolkt maar toch slagen we er nog in te verbranden.

Zo nu gaan we eten, we eten niet zoveel met die warmte maar we hebben nu toch wel honger! Wellicht eten we nog een gebakje als dessert, er staan op de weg grote doorzichtige bakken waar je dan uit allerlei soorten taarten een stukje van kan krijgen, heel erg lekker, vooral die met banaan of de schwarzwalder kirschtorte!

Morgen weer richting Sao Paulo, want dinsdag vliegen we om 10 uur sochtends weer naar Chili, Santiago, en zit Brazilie er al weer op!