Cambodja

Hallooohoo !!!

Alweer in Cambodja! Time flies when you're having fun. We zijn afgelopen zaterdag naar Cambodja vertrokken, voor 250 baht pp, (= 5euro) hopend dat we geen slachtoffer zouden worden van de "bus-scam" = min of meer verplicht in een hostel in Siem Raep moeten zitten.  De dag ervoor hadden we onze visa voor Cambodja en Vietnam al gehaald, dus die hadden we alvast.

De bus was ok, daar waren we wel blij mee. Na 5 uur, moesten we bij de grens uitstappen met al onze spullen en onmiddelijk zie je wel verschil met thailand, overal drukte en oude karren en erg armoedige huisjes. Het is echt een derdewereld land. Wij nog snel even gepind, en terwijl we aan t wachten waren, kwamen we ineens Ronald en Marrije tegen! Echt toevallig, ze zaten in een andere bus; helaas konden we niet met dezelfde bus verder. In een lange rij voor de douane, en ik wil niet generaliseren, maar het waren wel weer russen die voordringen in de rij. Nou ja verder geen probleem, terwijl we wachten op de rest van de mensen van de bus, ging ik geld wisselen; eerst bij iemand achterop de scooter naar een geldwisselaar. Daar aangekomen wilde ie een koers van 70 rekenen, terwijl dit 100 moest zijn, had ik ergens gehoord. Dat deden we dus maar niet! Wij weer een andere bus in, die op zn zachts gezegd toch wel een iets minder luxe was!. En de weg, nou ja, die was er eigenlijk niet meer... Dus hebben we zo'n 6 uur hobbelend in de bus gezeten en kwamen we onder t stof aan bij t hostel. Gelukkig was t geen probleem dat we naar een ander hostel gingen en werden we met een mooie auto ernaartoe gebracht. Daar waren Ronald en Marrije al en gezellig konden we alleen nog met zn vieren op 1 kamer, de rest was vol. T stof eraf gedoucht en lekker wat biertjes gedronken en weer beetje bijkletsen, en dan naar bed, lekker slapen.

De volgende dag uitrusten, yatzeeen, nietsdoen, en biertjes drinken. De volgende twee dagen zijn we naar de tempels van Angkor Wat geweest, dat was wel echt heel mooi! Zie fotos. We waren met twee tuktuks, dat is een soort brommertje met een bakje erachter waar je lekker kon zitten. De eerste dag heel vroeg naar Angkor Wat, de bekendste tempel om de zonsopgang te zien, viel een beetje tegen en er waren nog 300 andere toeristen. Maar de tempel zelf was wel heel mooi, het beeldhouwwerk en de gebouwen zijn nog zo mooi intact! Daarna naar Angkor Thom, een complex met allemaal gezichten op de torens en de laatste die dag was Ta Prohm; en deze was weer erg mooi omdat er veel begroeid was (dit is ook de tempel waar Tomb Raider is opgenomen).

De tweede dag zijn we naar 4 tempels geweest en dan nog hebben we maar 10% ofzo gezien. Je wordt wel een beetje "tempelmoe"; het zijn er zoveel! Om 5 uur gingen we nog naar een tempel op een heuvel waar we de zonsondergang konden zien. Alleen waren er echt zo'n duizend anderen, dus t werd wel erg druk! En de zonsondergang viel ook weer beetje tegen. Sandra wilde nog bloed geven daarna, en onze bestuurder had ons verzekerd dat het kinderziekenhuis dan nog wel open zou zijn maar dat was dus niet het geval. Een van de vele dingen waarover hij ons niet of niet duidelijk heeft geinformeerd; dat hebben we hem na afloop dan ook wel tegen hem verteld!

Siem Reap was 5 jaar geleden nog maar een klein plaatsje hoorden we van iemand die er toen was, maar inmiddels barst t van de grote luxe hotels. Wel goed voor de economie natuurlijk, maar erg pittoresk is t niet. Ons hostel, Garden Village, (Willemijn, bedankt voor de tip) was erg relaxed, en goede kamers, en een leuk dakterras waar je erg goed je ontbijtje kon eten.

Daarna weer verder naar Phnom Phen, dit keer een goede bus en goede wegen, binnen 6 uurtjes waren we bij ons hostel, hadden we van te voren gereserveerd. Weliswaar bleek het een andere te zijn dan waar we om hadden gevraagd, maar na vergelijkend warenonderzoek bleven we maar waar we werden afgezet; Lakeside Guesthouse. Het is half op het meer gebouwd en overal staan tvs en de muziek staat hard. Wel gezellig. Wat gegeten, een paar biertjes en weer naar bed!

Oh ja, we hebben nog geen fotos van Bali op de site, doen we volgende keer.

En Ronald en Marrije hebben ook een site, kunnen jullie hun verhalen ook eens lezen: