Cambodja 2

Hee!!

We zijn vanuit Siem Reap met de bus naar Phnom Penh gegaan wat voor de verandering eens een erg relaxte busreis was! Duurde ongeveer 6 uur en de weg was echt in hele goede staat! We hadden in Siem Reap via ons hostel al een guesthouse geboekt in Phnom Penh dus toen we aankwamen werden we netjes opgehaald met de tuk-tuk en naar ons hostel gebracht. Bleek later dat het toch een andere was dan we eigenlijk geboekt hadden, maar deze was prima en we kregen zo’n warm welkom dat we er maar gebleven zijn.

De eerste dag hebben we gerelaxt, btje in het hostel rondgehangen en door de straatjes gewandeld. Tweede dag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we s’middags naar Tuol Sleng,  het S-21 museum geweest. Dit museum was vroeger een school, toen Pol Pot hier aan de macht kwam in 1975 is de school een gevangenis geworden. Hier zaten vooral mensen die zelf voor de Khmer Rouge hebben gewerkt maar later verdacht werden van “verraad” of mensen die te hoog opgeleid waren zoals professoren, dokters enz. De mensen werden hier gevangen gezet en net zolang gemarteld totdat ze vertelden waar de Khmer Rouge hun familie konden vinden of totdat ze dood gingen.

De dingen die je hier ziet zijn echt verschrikkelijk, er is ook niets verbouwd of veranderd aan het gebouw,dus je ziet al de cellen nog, de martelkamers en heel veel foto’s van alle mensen die hier zijn overleden. Ook hangen er schilderijen, gemaakt door een van de weinige overlevenden, waarop de martelingen te zien zijn, echt gruwelijk!!

Het heeft erg veel indruk op ons gemaakt, tis echt niet te bevatten wat er toen allemaal gebeurd is.

De volgende dag zijn we naar de Killing Fields gegaan. Dit is een groot terrein waar alle gevangenen heen werden gebracht in trucks om geexecuteerd te worden. Hier hebben ze 127 massagraven gevonden waarvan er 86 leeggehaald zijn en waar ze in totaal 9000 overledenen hebben gevonden. Alle botten en schedels hebben ze in een grote toren opgestapeld liggen, je kunt het haast niet geloven als je het ziet, zoveel, van mannen, vrouwen en kinderen. In totaal zouden er ongeveer 20.000 mensen vermoord zijn alleen al op deze plaats, in totaal van heel Cambodja schatten ze het aantal op meer dan 2 miljoen.

Er werd ons verteld hoe het er daar aan toeging, hoe de mensen erheen werden gebracht en hoe ze vermoord werden, ik zal jullie verder de gruwelijkheden besparen, maar jullie kunnen je vast wel voorstellen hoe afschuwelijk dit allemaal geweest is.

Na al dit naars was het weer even tijd voor wat luchtiger werk en zijn we naar de Psar Thmei gegaan,een markt. Hier hebben we wat rondgelopen totdat het Royal Palace weer open ging na de lunch en toen zijn we daar heengegaan. Vergeleken met het Royal Palace in Bangkok viel het een btje tegen, maar het was zeker nog wel mooi. We waren gewoon erg moe van alle indrukken van de hele dag dus we zijn niet heel erg lang gebleven, lekker terug naar het hostel en daar lekker filmpje gekeken en vroeg naar bed!

Vandaag zijn we s’ochtends op zoek gegaan naar een weeshuis wat hier in de buurt zou moeten zitten. We hadden gehoord dat je daar heen kon en dan kun je wat rondkijken en natuurlijk wat leuke dingen voor de kinderen uitdelen. Na 2 uur zoeken en het niet kunnen vinden kwamen we uiteindelijk ergens anders uit, een nutrition centre. Hier wonen 120 weeskinderen, waarvan er ongeveer 30 HIV hebben, 70 gehandicapt zijn, geestelijk of lichamelijk en de rest is gezond. Hier zijn we toen naar binnen gegaan, maar het was net rond de middag dus alle kinderen waren hun middagdutje aant doen. We hebben wel onze kadootjes afgegeven (wat balonnen, snoepjes, speeltjes en koekjes) en zijn toen naar de markt gegaan. De kinderen zouden rond 3 uur weer op zijn dus dan zouden we tegen die tijd wel even terugkomen en konden we op de markt meteen nog even wat meer spulletjes kopen. We waren namelijk op zoek naar een weeshuis met 27 kinderen, dus de spullen die we bij ons hadden waren niet echt genoeg voor 120 kinderen.

Dit was een andere markt dan de vorige, weer erg groot en je kan er echt van alles kopen!! We hebben voor onszelf ook weer even lekker wat inkopen gedaan en voor de kinderen nog wat eten en speelgoed. Je had er zelfs kraampjes met manden vol met gefrituurde kakkerlakken en spinnen!!!! Schijnt een lekkernij te zijn, maar wij hebben toch maar even overgeslagen, het ziet er namelijk niet zo fijn uit!! (Zie foto’s)

Terug in het weeshuis hebben we zelf alonze spulletjes uitgedeeld en de kinderen waren echt ontzettend blij! Marrije en ik werden zowat aangevallen door de kinderen toen we de balonnen gingen uitdelen, echt leuk!!!!!! We hebben nog een btje met ze gevoetbald en gespeeld in de speeltuin en daarna zijn we terug naar het hostel gegaan.

Het is hier toch allemaal net even wat heftiger dan in andere landen. Al die verschrikkelijke dingen die hier gebeurd zijn zijn allemaal nog zo kort geleden en alles is zich nog maar net aant herstellen, ze zijn er nog lang niet!! Heb ook het idee dat de mensen hier nog armer zijn dan in bv Indonesie. Veel kinderen op straat die wat proberen te verkopen, veel mensen die gewond zijn geraakt door de miljoenen landmijnen die hier nog steeds overal liggen, de infrastructuur is nog steeds erg slecht, veel onopgeleide mensen, er zijn hier echt heel veel erge dingen gebeurd en dat zie je nog overal.

Ondanks alles zijn de mensen echt super lief!!! Iedereen lacht naar je of maakt een babbeltje met je, ze zijn echt blij dat we er zijn. Hier heb ik echt respect voor, na alles wat ze hier hebben meegemaakt blijven ze maar lachen!!!!!

Morgen vertrekken we naar Kampot in het zuiden, de Durian provincie van Cambodja, neuzen dicht dus!!!!!