indonesie 5

Selamat Siang!

Nou we zijn weer terug in de bewoonde wereld!!! Na onze belevenissen in Rantepao, wat echt een super interessante ervaring was, zijn we door gegaan naar Tentena. Daar hebben we een nachtje geslapen en hebben we een waterval bezocht in de buurt van het Donau Poso, super groot meer in het midden van Sulawesi. Btje uitgerust en de dag daarna weer doorgereisd naar Poso, waar we weer over moesten stappen op de bus naar Ampana. In Poso gebeuren nog steeds heel veel nare dingen, gelukkig hebben wij er niets van meegekregen, behalve de ontelbare politie controles en soms zagen we onderweg wat uitgebrande kerken en moskeeen. Maar we hoorden wel dat er de laatste 2 weken nog 2 bomaanslagen zijn geweest waarbij 2 mensen zijn overleden en dat in Palu 3 mensen zijn geexecuteerd en dat daarom Tentena een paar dagen helemaal op zijn kop stond. Nog steeds veel narigheid dus, maar volgens ons krijgen jullie er in Nederland weinig van mee en gelukkig hebben wij er dus ook weinig van gemerkt.
In Ampana een dagje geslapen en de volgende ochtend de boot naar Kadidiri op de Togean Islands genomen. Tochtje van 5 uur, maar was goed te doen, de zee was heel kalm, dus gelukkig niet ziek geworden. Aangekomen in Wakai en daar werden we door de boot van Kadidiri Paradise, ons hostel, opgehaald om ons naar ons paradijsje te brengen. Het was er echt super mooi, wit strandje met palmbomen, een houten bungalow op het strand met een veranda met hangmat en de hele dag super mooi uitzicht over de zee en andere eilandjes, helmaal perfect!!!!!!
Er waren nog 2 andere nederlandse stellen, een nederlandse jongen, een duits stel, een engelsman en een amerikaan. Gezellig klein clubje dus!! Iedere dag gezellig met zijn allen lunchen en dineren aan 1 grote tafel en weer even lekker nederlands kunnen ouwehoeren!!
We hebben 4 dagen gedoken met Lani, onze gids en het duiken was ook echt geweldig!!! Niet veel grote vissen maar wel heel veel kleinere en weer heel veel nieuwe dingen gezien, voor San dan toch in ieder geval!!! Hele mooie gekleurde Nudibranches, soort naaktslakken, en grote scholen met vissen in alle kleurtjes, fantastisch!!!! Ook het koraal was erg mooi, soms leek het wel of je midden in een aquarium zat, zo mooi!!!!!!! Jur is nog gevraagd of hij als Divemaster wilde werken omdat ze op het moment geen instructeur of divemaster hadden en dan kon hij mooi alle gasten meenemen en mocht hij gratis duiken. Maar toen we aankwamen was Lani al geregeld vanuit Wakai, dus dat ging helaas niet door. verder lekker gerelaxed en ook nog wat gesnorkeld, wat bijna net zo mooi was als het duiken, je ziet zoveel!!!! Wel een hele enge giant triggerfish die zijn huisje had net voor onze pier en die kon je nog wel eens erg boos aankijken, en heeft zelfs een meisje aangevallen, niet erg gelukkig maar toch daar moest je maar uit de buurt blijven!!!!
Verder niet veel gedaan, biertjes gedronken en gekletst, lekker gegeten en helemaal bijgekomen!!!!! Als we niet naar Bali zouden moeten om Eva en Yasmin te ontmoeten zouden we nog wel langer gebleven zijn!!!!
Maar aan al het moois komt een eind, dus zondag weer terug met de boot naar Ampana en vanuit daar een nachtbus rechtstreeks naar Makassar. Deze zou er 25 uur over doen, maar dezelfde avond stopten we ergens nog voor Poso en werd ons verteld dat de chauffeur niet verder durfde te rijden door Poso zo s'nachts en bleven we daar dus staan tot 4 uur s'ochtends en toen zijn we pas doorgereden. De bus was een hel!!!!!! Veelste kleine stoelen, geen ruimte voor mijn benen, laat staan voor die van Jur. Mensen die overal liggen en overal bagage en het ergste was de stank!!!! Er lag blijkbaar een lading inktvis op de bus en dat ging echt zo erg stinken!!! En het stof!!!! Alle ramen stonden open en dan over die zandweggetjes, we waren echt zwart toen we weer in Makassar aankwamen, zo vies, en alle tassen zijn ook zwart, hoog tijd dus voor een wasje!!!!!
En tegen bedtijd ging de muziek extra hard aan, waarschijnlijk om de chauffeur wakker te houden, maar die muziek was een kruising tussen chinees gekrijs en indonesische gabber, niet om aan te horen, weinig geslapen dus!!! Maar vanochtend, na 36 uur, eindelijk aangekomen, snel een hostel gezocht en tot vanmiddag 1 uur geslapen!
Morgen gaan we nog voor een paar dagen naar Pantai Bira, ligt een stukje naar het oosten en schijnt ook erg leuk te zijn, weer wit strandje, bungalowtjes en misschien weer wat duikjes doen. Maar Jur heeft in Kadidiri een oorinfectie opgelopen van het duiken, we hebben nu antibiotica druppels gehaald dus hopelijk is het snel over, maar even afwachten dus, anders gaan we gewoon lekker op het strand liggen, ook nix mis mee!!!
Verder nog steeds helemaal gezond, wel wat afgevallen denken we, maar dat is niet erg! Ramadan is nu ook begonnen, dus overdag zo min mogelijk eten, drinken en roken op straat om de jaloerse blikken van de mensen te ontwijken. Verder daar ook nog geen echte problemen van gehad.
Dan vliegen we 1 oktober naar Bali en zien we Eva en Yasmin weer!!!! Kan echt niet wachten!!!