indonesie 8

Selemat Siang!!!

Ja eindelijk zijn we weer in Indonesie!!! We zijn maandagavond weg gevlogen uit Kuala Lumpur en kwamen rond ahalf tien aan in Jakarta. We zagen er een btje tegenop om daar weer een nacht door te brengen, dus na wat rondvragen kwamen we er achter dat we nog met de nachtbus mee konden naar Yogjakarta, beter!!!! Dus wij snel naar het busstation en daar hadden we mooi om 11 uur de bus. De reis zou ongeveer 10 uur duren, maar het was een prima bus dus btje slapen en dan waren we er zo!

De reis duurde uiteindelijk 16 uur en we werden het laatste stuk de bus uitgezet om over te stappen in een kleinere bus, omdat er te weinig mensen naar Yogja moesten denken we en zo kon de bus dan meteen door naar Solo. Dus wij doodmoe, want van dat slapen was helaas ook niet zoveel gekomen, de andere bus in en toen nog eens op het busstation van Yogja overstappen in een stadsbus die er ook weer vreemd lang overdeed om dat kleine stukje naar ons hostel te gaan, maar uiteindelijk zijn we er dan toch aangekomen en ja dit voelt weer helemaal als Indonesie!!!! :-)

Leuk hostel gevonden, met zwembad!!!!!, en een heerlijk ontbijtje! Snel op zoek gegaan naar een restaurantje om wat te eten en te drinken en toen kwamen we erachter dat er toch wel erg veel cafe's enzo die in de Lonely Planet staan, niet meer zijn. Vreemd vonden we, zoveel kan er toch niet veranderd zijn in een jaar?! Maar later kwamen we erachter dat er hier in mei een aardbeving is geweest, we hadden wel zoiets gelezen op internet maar alweer vergeten natuurlijk. Er is hier redelijk veel schade geweest en sommige hotels of restaurants zijn alweer opnieuw opgebouwd maar veel ook niet, dus je ziet overal nog hopen puin liggen en ingestorten huizen staan, naar!!

Woensdag hebben we eerst even lekker uitgeslapen en daarna zijn we naar de Prambanan gegaan, een groot tempel complex hier vlakbij. De tempels zijn gebouwd in de 9de eeuw, veel zijn er nog niet gerestaureerd en ook met de laatste aardbeving hebben ze weer wat schade opgelopen, dus het is een btje een zooitje. Degene die wel heel zijn, zijn erg mooi, en in sommige kon je ook naar binnen, maar het merendeel ligt door elkaar of is ingestort. Ook zijn de meeste buddha beelden onthoofd, dit is lang geleden gebeurd, voordat het een afgesloten park werd door mensen die ze verkochten voor veel geld, of ze zelf als souvenir hebben gehouden, btje raar gezicht. Maar zeker ook de moeite waard om te zien!!!

Die middag zijn we meteen door gegaan met de bus naar het plaatsje Borobudur om daar de volgende ochtend met zonsopgang de tempel Borobudur te bezoeken. Vroeg naar bed en om 5 uur opgestaan om om 6 uur op de Borobudur te staan. Helaas was het erg bewolkt en hebben we niet veel meegekregen van die hele zonsopgang, maar het was wel erg rustig bij de tempel, we hadden hem bijna voor ons alleen, dus dat was mooi meegenomen!!! Dit was echt super!!! Tis zo onwijs groot en echt heel erg mooi (even voor Eva en Yas, zeker veel mooier dan Prambanan, dus zoveel hebben jullie niet gemist!!!) en de gids heeft ons veel verteld over alle verhalen die uitgebeeld worden in de stenen en over de tempel zelf, erg interessant! Eenmaal boven op de tempel aangekomen werden we bijna omver gelopen door hordes studenten die hier kwamen met hun engelse leraar om engels te oefenen met toeristen. Dus na een 10 keer dezelfde vragen te hebben beantwoord en nadat we met iedereen op de foto zijn gegaan, dat vinden ze namelijk wel erg leuk hier, waren we er wel een btje klaar mee, zijn we snel nog even naar het museum gegaan en weer terug naar het hostel. Even uurtje slapen en weer door met de bus naar Dieng Plateau!

Dit was nog best een gedoe om er te komen, maar na 3 bussen en een bemo (kleine minivan) waren we er dan eindelijk. Meteen onze trip voor de volgende dag geregeld en weer vroeg ons bed in, want die ochtend moesten we om 3uur opstaan om na een wandeling van 1 1/2 uur op de top van een berg te staan en na de zonsopgang te kijken boven het dieng plateau!! En dit was zeker de moeite waard!!!!! De wandeling was wel een btje zwaar, het was nog zo vroeg en het was koud, we zaten al op 2000 meter, en we moesten ook nog eens bergop, maar we waren precies op tijd en om de zon te zien op komen achter al die bergtoppen, in de verte de Merapi vulkaan te zien stomen en in het dal de wolken te zien hangen.........WAUW!!!!!!! Echt ontzettend mooi!!!!! Hier hebben we wel even gezeten en genoten van het utizicht waarna we weer de wandeling terug hebben gemaakt. Onderweg zijn we nog langs een krater gegaan, een kleine tempel en langs een park met 2 meren die van kleur veranderen. De ene was heel mooi btje groen blauwig en de ander was meer groen, niet super bijzonder maar wel mooi om te zien. Na 5 uur wandelen kwamen we om half 9 weer terug aan in het hostel, doodmoe van het zo vroeg opstaan en moe van het wandelen. Toch maar besloten om meteen weer de bus terug te nemen naar Yogja zodat we daar dan weer lekker uit konden rusten. Dus gisteravond hier weer aangekomen en vandaag lekker uitgeslapen, dat was zeker nodig na die drukke dagen, en verder niet zoveel gedaan, wel vanavond een restaurant gevonden met een Nederlandse eigenaar. Hier hebben we net een heerlijk kroketje gegeten en een biertje gedronken, was erg lang geleden dat we dat nog gegeten hebben dus dat ging er wel in!! Morgen weer wat sight seeing in de stad en dan waarschijnlijk maandag weer door naar Bromo.