Indonesie 9

Hallo!

Groeten vanuit Gili Trawangan! Das een eiland vlakbij Lombok, ja we zijn weer razendsnel na de Bromo doorgereisd. Was wel heel mooi, je kon de Bromo (=vulkaan) heel goed zien vanaf het uitzichtpunt want het was heel helder weer. We moesten er wel om half 4 snachts uit om de zonsopgang te zien, maar ja. We hebben geslapen in Cafe Lava, ondanks de naam wel erg koud, want we zaten op 2000 meter hoogte. Dus we hebben allebei een mutsje gekocht voor 1 euro en toen ging het wel.

Verder met de bus op de ferry naar Bali, in Denpassar snel een hotelletje gezocht en en de volgende dag naar Sanur gereisd. Daar moesten we nog een nachtje slapen want de boot naar Lembongen (eiland onder Bali) ging niet meer. We hebben een paar dagen op Nusa Lembongan gezeten in Puri Nusa, een leuk hostel waar de kamer maar 6 euro kostte. We hebben twee duikjes gemaakt, beetje chaotisch allemaal en toen Sandra het water inging was ineens onze onderwatercamera kwijt! Het was een beetje rare duik, want het zicht was maar 5 meter en eerst kon je de bodem niet eens zien. En door de stroming werd je echt heen en weer geslingerd en Sandra was een beetje zeeziek. Maar het was wel heel gaaf want al snel zagen we onze eerste manta onder water! Hij kwam heel dichtbij en stopte dan even vlak voor je neus, alsof ie even hallo kwam zeggen! Er waren er drie, waarvan 1 een helemaal zwarte die wel 3,5 meter breed was! Een amerikaans stel die ook meedoken, zal ons nog fotos mailen, ik hoop dat ze het ook echt doen.

Bij de tweede duik was het zicht wat beter en ook de stroming, maar je kon verder niet zo veel zien. Ik ben een grot ingegaan, je kon helemaal naar de oppervlakte en daar vlogen heel veel vleermuizen rond. Verder op de duik nog een heel mooie nudibranch (soort kleurig naaktslakje) en een octopus gezien.

Op het eiland hebben we ook nog een scootertje gehuurd en aan de andere kant van het eiland was een heel mooi strandje, Dreambeach, alleen je kon er niet zwemmen want de golven en stroming waren veel te heftig.

Daarna zijn we weer verder gereisd, met de boot (zeilbootje) naar de kust van Bali, naar Padangbai met een busje, met de ferry naar Lombok (vier uur) en dan nog met een busje weer naar Sengigi, waar we een nachtje sliepen. Het leek daar net Costa Brava, maar het was ook wel weer leuk om een bandje te zien en lekker pizza te kunnen eten.

Daarna verder naar Bangsal, wat bekend staat om zn agressieve verkopertjes dus wij waren op het ergste voorbereid. Daar aangekomen waren er inderdaad nogal veel verkopertjes van hangertjes enzovoort, maar ze waren vooral wel grappig. Er waren er drie die euromunten verzamelden en vroegen of wij die bij ons hadden (nee), twee wilden met mijn t-shirt en mijn slippers ruilen (nee), eentje zei tegen sandra dat ze spaghetti haar had, blijkbaar een compliment waarmee ze bedoelden dat ze steil haar had. Toch maar een paar kettinkjes gekocht. Toen de boot in, en die zat vol met manden met mango's, bananen en wat nog meer, en dan nog een groep backpackers met rugzakken erbij. Het zat echt heel vol! Na een half uurtje kwamen we dan eindelijk aan op Gili Trawangan, redelijk toeristisch eiland, maar het is laagseizoen dus zoveel mensen lopen hier nu ook weer niet rond. Daar zitten we nu al twee dagen in Warna Homestay, alleen hebben we vandaag een grooooottte spin gezien in de kamer en die verdween ergens onder ons bed, waar we vannacht dus moeten gaan slapen....

We zijn hier allebei wel een beetje verbrand, we hebben het dan ook zelden zo warm gehad, het zweet loopt met straaltjes van ons af, ook al zit je doodstil op je stoel. Af en toe een duik in de azuurblauwe zee doet dan wel weer wonderen! Hierna gaan we naar Ubud op Bali en vanuit daar wat uitstapjes doen.