Laos 3

We hebben lang gezocht naar een hostel in Luang Prabang, alles is ineens een stuk duurder, het is duidelijk een stad voor de welgestelde toerist. Gelukkig wat redelijk goedkoops gevonden, en savonds zijn we naar de beroemde night markt gegaan. De volgende dag erg veel ingeslagen, er waren zoveel leuke dingen!

We zijn een heuvel midden in de stad opgelopen, hijg hijg, maar t uitzicht was heel mooi. Oh oh t internet cafe gaat sluiten, volgende keer meer.

We hadden wel iets meer verwacht van Luang Prabang, tis wel een mooi stadje, maar alles is heel duur en er is verder niet zo heel veel te doen.

We hebben in ieder geval dus goed geshopt op de night market en we hebben een heerlijk kaas plankje gegeten bij een van de westerse restaurants, met echte hollandse kaas!!!! Dat hadden we echt gemist, dus daar hebben we met een wijntje erbij goed van genoten!!!

We wilden naar de watervallen en een kookcursus doen en nog een dagje relaxen, maar zo veel tijd hadden we ook niet, we moesten namelijk 9 februari Laos uit en de boottocht naar de grens van Thailand duurt 2 dagen, dus weer eens tijd te kort. Helaas werd San ook nog een dagje ziek, met koorts in bed gelegen, dus toen konden we ook niet veel doen. We zijn wel nog naar 1 waterval geweest, de grootste, de Kuang Si waterval. Deze was echt super mooi!!!! Het water was er echt turquoise blauw, midden in de bossen, echt onwijs mooi!!! Ook was er een opvang voor honingbeertjes waarvan de moeder is vermoord door stropers en ze hebben een tijgertje, nou ja zo klein is hij nu ook niet meer, maar die hebben ze gered uit de jungle toen hij nog maar een paar weken oud was, zijn moeder was ook vermoord, zielig!

De kookcursus ging zoizo niet meer door omdat het allemaal wel erg prijzig was, wel hebben we een kookboek gekocht, dus kunnen we thuis eens wat gaan proberen!! We wilden ook nog naar het Royal Museum, maar helaas was het onze laatste dag gesloten.

En toen zijn we dus de 7de met de slowboat vertrokken naar Huay Xai aan de grens met Thailand. Het was ontzettend koud op de boot en daar hadden we natuurlijk weer niet op gerekend, dus onderweg maar alle truien die we konden vinden uit de backpacks gehaald en ons goed ingepakt! Het tochtje was wel erg mooi. Je gaat echt door de bergen heen, langs dorpjes, stranden langs de rivier en super mooie uitzichten. We zaten op kleine houten bankjes, dus na een tijdje gingen de billen ook wel wat pijn doen, maar het was goed te doen. De eerste dag duurde ongeveer 9 uur en toen zijn we in pakbeng gestopt. Een klein dorpje wat daar toevallig ligt op de route en waar alle boten stoppen om te overnachten. Het dorp is echt verschrikkelijk! Bijna alle boten komen tegelijkertijd aan dus je moet echt vechten en rennen om een kamer te bemachtigen. Dan geven ze je bij het guesthouse een kamer van 10 dollar en zeggen ze dat er geen goedkopere zijn, wat later natuurlijk wel blijkt te zijn, als je maar even door zeurt!!

Nou ja snel wat gegeten daar, weer heerlijke indier, en naar bed, s'ochtends weer vroeg op voor de volgende dag op de boot!

Volgende dag hadden we ons beter aangekleed, dikke sokken en schoenen aan, 3 lagen truien en een sjaal, koud hebben we het in ieder geval niet meer gehad!

Deze dag duurde zelfs nog langer dan de eerste en we kwamen rond half 7 eindelijk aan in Huay Xai. De grens was al dicht dus we moesten daar een nachtje blijven en dan de volgende dag weer door!

S'avonds gezellig wat gegeten met een nederlands stel, Jessie en Joris, die we op de boot ontmoet hadden en meteen in het hostel alles geregeld voor de volgende dag. De derde dag aant reizen, gelukkig de laatste, s'cohtends weer vroeg op en met de tuk tuk naar de immigratie van Laos om "uit te checken" en in de boot de rivier over naar Thailand! Daar ingecheckt en de minibus in meteen door naar Chiang Mai!

Dat ritje viel gelukkig mee, de chauffeur reed goed door en om 5 uur waren we er al! S'avonds echt doodmoe in bed gekropen en de volgende dag heerlijk uit geslapen. Btje door de stad gewandeld, maar het is niet echt meer de gezellige stad die ik me nog herrinerde van 9 jaar geleden. Heel veel sex toeristen, overal foute bars en niet echt meer gezelligheid. Dus besloten om daar niet al te lang te blijven en zo zijn we gister dus weer maar door gegaan naar Pai!

Leuk klein stadje tussen de bergen, zig-zaggend in de minibus de bergen door, en het doet me een btje denken aan Vang Vieng in Laos,. dus ik denk dat we ons hier wel gaan vermaken! Tis weer heerlijk warm overdag, dus we gaan snel nog even aan ons kleurtje werken en verder lekker relaxen en btje rondhangen!

Check ook even de foto's van Laos!