Nieuw Zeeland 1

Hallo! We moeten nog even updaten vanaf Copacabana geloof ik. We hebben daar in een relaxed hostal geslapen met uitzicht over het Titicaca-meer. We konden inderdaad niet naar het eiland daar omdat er een paar communities ruzie hadden. In het plaatsje was een groot klooster waar mensen hun auto konden laten zegenen! Na even wachten kwam er inderdaad een priester die een gebed zei voor de auto en water over de versierde auto en de inzittenden gooide.

De volgende dag hebben we de bus genomen naar La Paz en daar ingechecked in hostal Sucre, op het plein San Pedro, waar ook de gevangenis van La Paz aan de overkant staat. We zijn er even langs gelopen en je keek recht op de binnenplaats waar alle gevangenen ons aan stonden te kijken, en die begonnen gelijk dingen te schreeuwen, ik verstond het niet en dat was misshien maar beter. Vroeger mocht je wel eens een landgenoot bezoeken en verblijden met sigaretten ofzo maar ze hebben het weer afgeschaft omdat het teveel een toeristische attractie werd. Sneu voor de gevangen, maar ja.

La Paz is een hele grote stad, ingeklemd tussen witbesneeuwde bergen en savonds zie je alle lichtjes van de huizen, heel mooi. Maar verder is het echt een lelijke stad, we hebben echt niets gezien wat de moeite van het fotgraferen waard was. Wel hebben we veel inkopen gedaan, twee mooie beeldjes gekocht en nog een hangmat en nog veel meer. Het was ook allemaal spotgoedkoop, nog beter dan Peru. 20 cent voor een uur internetten! In Equador was dat een amerikaanse dollar (dat is daar de officiele munteenheid, alleen op de muntjes staat op een kant een equadoriaanse president). En we zijn naar de film geweest, de Da Vinci Code, erg leuk. De volgende dag alle spullen ingepakt en maar hopen dat ze niet zo moeilijk doen bij LAN met drie maal handbagage. Om 10 uur sochtends gingen we naar het vliegveld. Om half 1 zouden we vliegen. Hij was al een uur vertraagd hoorden we. Wachten dus maar om 3 uur hoorden we dat ie niet meer ging, vanwege een negative evaluation of the plane. We kregen een lunch aangboden, en een busje bracht ons naar het sjieke Plaza Hotel, en daar kregen we ook nog een diner. Dat was wel aardig geregeld. Alleen werden we om 3.15 uur weer opgepikt, midden in de nacht. Kortom, om 7 uur sochtend vlogen we eindelijk weg.

We zijn drie keer onderweg in andere plaatsen geland, dit zou maar twee keer zijn, maar uiteindelijk zijn we toch in Santiage aangekomen. Daar in een busje naar hostal Forestal, een wat afgeleefd hostal, maar wel gezellig. Van een paar zweden kregen we de tip om een kampeerbusje te huren want dat was goedkoop. Hierover straks meer. We hebben voor de eerste keer gekookt (Chili is duur) ; lekker een pasta gemaakt, rose erbij, en dat smaakte geweldig! Op maandag wilden we naar het postkantoor, maar toen hoorden we dat het een feestdag was! Wij vreselijk balen, door dat %&* LAN konden we onze post niet op zaterdag verzenden, wat ons plan was! Onze enige hoop was dat op het vliegveld nog het postkantoor open was. Wij erheen, maar ook daar was ie gesloten! Dat betekende gewoon dat we minstens twee keer zoveel moesten betalen in Nieuw Zeeland! Wij weer terug naar het hostal en onze spullen zo goed als het ging weer verdelen en weer ingepakt. Bij het inchecken waren we klaar om iemand van LAN de volle laag te geven als er ook maar iets werd gezegd over onze te (iets) te zware rugzakken en de derde handbagage. Maar bij de incheckbalie was de mededeling dat onze vlucht anderhalf uur later zou vertrekken... Als blikken konden doden was de mevrouw van het incheckken ter plekke gestorven. We konden ook geen plek reserveren met extra beenruimte, wat ons eerder wel was gezegd. We waren nummer 2 om in te checken! Gelukkig ging het vliegtuig wel op de aangekondigde tijd weg en hadden we een relaxed videoschermpje voor ons waar je  spelletjes en films op kon spelen. Maar we waren zo moe dat de 13 uur zo voorbij waren.

Nou ja ik weet niet hoeveel uur eigenlijk, want omdat we de datumgrens overgingen, is de dinsdag overgeslagen en was het ineens woensdag geworden. Dus dinsdag 13 juni 2006 hebben we niet meegemaakt.

We zijn gelijk naar het verhuurbedrijf gegaan met een shutle-taxi met een chauffeur die vreselijk boos op ons was omdat hij dacht dat we expres hadden gewacht tot het busje dat eerder ging was vertrokken, zodat we het busje voor ons alleen hadden. Dat had ie bedacht omdat we eerst buiten een sigaretje rookten en we nog wilden internetten. We waren bijna weer uitgestapt, maar toen reden we al weer weg. Echt te gek voor woorden, maar we konden het niet aan zijn verstand brengen, onderweg zat ie nog steeds te sputteren, we hebben maar niets meer gezegd. Gelukkig wel normaal aangekomen bij Wicked, en met als resultaat dat we nu in een met beatle-hoofden beschilderde bus rijden! Op de achterkant staat: all you need is love :))) We hebben nog geen naam, als we een foto hebben, mogen jullie suggesties doen!

We hebben hem vandaag opgehaald en zijn gelijk gaan rijden naar een aquarium dichtbij Auckland, het was alleen dicht helaas. Wel langs de mooie kust gereden. Het is wel even wennen, dat links rijden, links schakelen en dan ook nog met zon grote bus. De eerste paar dagen moeten we maar even blijven opletten. Nu zitten we in hostal The brown Kiwi, het is moeilijk een plek te vinden in Auckland waar je mag slapen in je camper, het is eigenlijk verboden namelijk in de stad. Wel gezellig hostal, we zijn al gevraagd of we morgen ook meedoen aan een mexicaans feestje in het hostal. Nu gaan we inkopen doen want we hebben honger! Als iemand ons ook kan vertellen hoeveel uur verschil het met Nederlnand nu is? Want wij snappen het niet meer. We gaan vrijdagnacht om 4 uur sochtend in ieder geval naar Nederland-Ivoorkust kijken!