Reis Ubud-Jakarta

Selamat Malam!

We zijn met een busje naar Denpassar gegaan en vanuit daar met een grote bus Jakarta. We hadden gehoopt dat we met een rechtstreekse bus naar Jakarta zouden gaan, maar die ging pas veel later, dus hebben we eerst maar een bus naar Surabaya genomen. De hele res zou 24 uur duren, nou ja we waren wel wat gewend. De bus was erg relaxed, airco, lekkere stoelen met veel beenruimte, dat was een aangename verassing! Na ongeveer 11 uur, met onderweg met de ferry van Bali naar Java, uurtje later dan gepland, kwamen we om 11 uur savonds aan in Surabaya. Daar werden we al snel naar de bus naar Jakarta gewezen, helaas was dit niet zon fijne bus, en hij was nog niet zo vol, dus we moesten wachten tot we om 1 uur snachts eindelijk weg konden. De tassen moesten ook mee de bus in en we zeiden al gelijk dat de tassen rechtop moesten blijven staan want er zaten breekbare spullen in. Na ongeveer 1 of 2 uur rijden stonden we ineens in de file! Er was een ongeluk gebeurd 100 meter verder met twee vrachtwagens en de weg was erg smal dus er kon niets meer langs! We moesten dus 3 uur wachten voor we weer verder konden! Zucht! Door de nacht heen een beetje gedommeld, en eindelijk konden we om 6 uur sochtends weer verder. Onderweg viel er een tas vanuit de opbergruimte bovenin op mn hoofd, erg fijn. Bij Cirebon in de buurt, waren de meeste mensen wel weer uitgestapt, dus toen moesten we ineens de bus uit om met een andere bus verder te gaan! Net toen we weer een beetje lagen te slapen. Dat hadden we al eens eerder meegemaakt, gelukkig werd de bus voor ons betaald. Een andere keer in Java kregen we geld terug om met een ander bus verder te gaan, maar haden ze ons te weinig geld meegegeven! Goed, wij weer verder, maar dit was een soort stopbus met een volgens ons een andere route, want we zijn echt om Jakarta heen gegaan, voordat we aankwamen.

Deze bus was echt niet fijn, veel te weinig beenruimte en te krap omdat er 5 mensen op een rij moesten zitten. En de bus werd steeds voller, en ging er een uit, dan moest er weer een bij. Daartussendoor kwamen verkopers met vanalles en nog wat langs; tahoeblokjes watertjes, nasi, zaklantaarntjes, posters van bodybuilders, nietmachientjes en wat nog meer. Vervolgens kwam er weer een kindje een liedje zingen, 3 keer kwamen er twee jongens met gitaar die twee liedjes zongen (wisselende kwaliteiten, een paar was knetterstoned), en twee keer kwamen ze zelfs met een karaoke-luidspreker in de bus zingen, en zelfs een passagier meende dat ie ook kon zingen. De lucht was ook niet echt lekker, in elke bus die we in indonesie hebben genomen, gaat er wel iemand luidruchtig over zn nek. En naast ons zat een vrouw die was echt ziek en zat te hoesten (rond Jakarta zijn er al 60 gevallen van de vogelgriep geweest..). Eindelijk, eindelijk kwamen we aan in Jakarta op het busstation. Dit waren dus 36 uren ipv 24! En we moesten nog een hostel zoeken. Met een taxi naar Jalan Jaksa, de backpackerswijk, en gelukkig snel een hostel gevonden; Bloemsteen?!!. Wel de allergoedkoopste die we ooit hebben gehad; 40.000 roepia, 3,5 euro. Uitgeput gaan slapen en om 5 uur sochtend weer op, want we moesten om 7 uur weer op het vliegveld zijn. Ons vliegtuig ging om 9.15 uur, we moesten eerst naar Honkong, daar een uur wachten en dan van Hongkong naar Bangkok. Vraag ons niet warom, dat kon niet anders met Cathay Pacific. We zaten allemaal klaar in t vliegtuig om weg te gaan, maar t werd wel erg warm in t vliegtuig! Bleek dat er een probleem was met de airco. T zou eerst een kwartier duren om t op te lossen, later nog maar een half uurtje. Iedereen zat zich rot te zweten, gekleed voor Hongkong, waar t maar 24 graden was. Eindelijk mocht dan iedereen wel t vliegtuig weer uit (moesten we zelf achterkomen, want dat werd niet gemeld) want t zou toch wel langer duren. Wij maar wachten en ondertussen waren we heel erg moe en hongerig! Er werden wat cakejes uitgeddeeld door Cathay, maar onze medepassagiers waren zo vriendelijk om binnen no time alles leeg te graaien, door twee of drie cakejes tegelijk te nemen, dus wij hadden niets. We mochten er even uit om eten te kopen, maar we hadden juist de meeste roepias uitgegegeven, dus meer dan twee (vliegveld-prijzen) croissantjes konden we niet krijgen. Na drie uur zouden we onze aansluitende vlucht niet meer redden, dus probeerden ze ons rechtstreeks naar Bangkok te krijgen met Thai airways. Ineens moesten we met een medewerkster van Cathay meerennen naar de incheck balie en daarna weer naar de Gate, want het vliegtuig naar Bangkok zou snel vertrekken! Gelukkig redden we het allemaal, en al met al toch rechtstreeks naar Bangkok!