Vietnam 2

Hallo allemaal, natuurlijk iedereen de allerbeste wensen !

Saigon

In Saigon, ook wel Ho Chi Minh stad genoemd (allebei kan blijkbaar) kwamen we na vier uur met de bus vanuit Can Tho aan. Saigon is druk! De wegen zijn vol, overvol brommertjes en af en toe een auto. Oversteken is dan ook heeel spannend, maar als je rustig doorloopt rijden ze wel langs je heen. We zaten in district 1, de backpackersbuurt, waar we snel een hotel vonden en de enige twee kamers in beslag namen. Het was echt een familiehotel en de mensen waren echt heel aardig. Ze hadden een zwaar lichamelijk gehandicapte zoon van 31 in huis, die alleen blijk gaf dat hij ons zag door te glimlachen. Later begrepen we waardoor hij gehandicapt is geworden.

In ons al snel vaste stekkie Allez Boo hadden ze erg lekkere ontbijtjes en vanuit daar kon je veel zien gebeuren op straat: brommertjes met hun hele winkel opgeladen, rijdende weegschalen, boekverkopers (die je tot vervelens toe aanspreken), en meisjes in hele mooie zijden jurken. Op kerstavond hebben we een lekker restaurant gezocht en gevonden, echt alles was lekker, zoals we al gehoord hadden! Later hebben we in de backpackerstraat nog een drankje gedaan en daar waren kerstmannen kleine cadeautjes aan t uitdelen aan kinderen, erg grappig om te zien. Later kwamen we erachter dat er op het centrale plein op kerstavond een grote menigte heeft staan aftellen?!:!? En daarna ging iedeeen naar huis. En 1 of 2e kerstdag kennen ze niet. Erg verwonderlijk, eigenlijk al dat ze er zoveel aan doen want de meeste Vietnamezen geloven in godsdienst die een mengeling is van drie godsdiensten: budhisme, hinduisme en taoisme.

Verder hebben we een marktje bezocht en zijn we nog naar het War museum geweest. Daar zagen we veel verhalen en foto's uit de Vietnam oorlog met Amerika. Erg aangrijpend weer!!! Hier leerden we ook dat de Amerikanen veel verdelgingsmiddelen hebben gebruikt om aan te vallen. Mensen die hiermee in aanraking komen krijgen dit in hun bloed. Ze hoeven er zelf geen last van te hebben maar hun kinderen krijgen over het algemeen zware lichamelijke en geestelijke afwijkingen. Dit was dus ook gebeurd met de zoon van de mensen van ons hostel, de vader heeft gevochten in de oorlog en daardoor is zijn zoon nu gehandicapt. Er waren ook "tiger cells" te zien, dit zijn hele kleine cellen waar de amerikanen de vietnamezen in gevangen hielden. In de zomer werden de cellen vol gestopt zodat er amper frisse lucht binnenkwam en in de winter zaten er maar 3 mensen in de cellen, zodat ze zich niet konden warmen aan elkaar. Ook hier zijn weer verschrikkelijke dingen gebuerd, eigenlijk ongelooflijk hoe weinig wij daar maar van meekrijgen terwijl het allemaal nog niet eens zolang is geleden. Van de 5500 dorpjes in noord vietnam zijn er 4000 gebombardeerd, er zijn 2 miljoen vietnamese slachtoffers gevallen, tegen 50.000 slachtoffers aan de amerikaanse zijde. Er stond een amerikaanse bom van 5.000 kilo voor het museum, die tot drie kilometer in de omtrek schade aanbracht!! Onvoorstelbaar.

Mui Ne

Na Saigon zijn we door gegaan naar Mui Ne. Een klein strandplaatsje aan de oostkust van Vietnam. We hadden een heel relaxt hostel aan het strand met een heerlijk stukje strand erbij!! Gelukkig was het weer daar nog prima dus we hebben lekker even kunnen zonnen!! De tweede dag in Mui Ne zijn we op een tripje gegaan. Eerst werden we bij een riviertje afgezet waar we een half uurtje doorheen moesten baden om bij een waterval te komen. De waterval was niet zo bijzonder maar de wandeling erheen was supermooi!!! We kwamen op de terugweg zelfs nog een kudde koeien tegen waar we doorheen moesten!! Daarna zijn we naar de vismarkt gegaan. Dit was meer een stuk strand waar echt honderden vissersbootjes lagen en de vrouwen waren er druk bezig met het sorteren en schoonmaken van de vis. Veel mooie plaatjes geschoten!!! Hierna gingen we naar de witte zandduinen. Ook dit was echt supermooi!!! Stralend witte duinen zover je maar kon kijken en ze waren ook nog best hoog! We hadden al gehoord dat we er konden "sledden" , op een soort van plastic matje, op je buik de steile duinen af!! Dit moesten we natuurlijk wel even proberen, er was geen zandvrij plekje meer te vinden op ons, maar we hebben wel erg gelachen!!!! Daarna met de jeep nog langs de Red Canyon, hele mooie baksteen rode kloof en daarna voor de zonsondergang nog naar de rode zandduinen. Helaas was het bewolkt en zagen we niet heel veel van de zonsondergang, maar we hebben echt een super leuke dag gehad!!

Nga Trang

We waren eerst van plan om voor oudjaar in Mui Ne te blijven, maar er was daar eigenlijk niet zoveel te doen s'avonds en we hadden wel zin in een goed feestje dus zijn we de 30ste doorgegaan naar Nga Trang. Een iets grotere kustplaats waar we, zo hoorden we, goed gefeest kan worden, dus wij erheen! S'ochtens was het weer in Mui Ne al niet echt best, donkere wolken en alles btje grauw en onderweg werd dit er niet echt beter op. Toen we s'avonds aankwamen in Nga Trang was het al even aan het regenen en de voorspellingen zagen er ook niet heel goed uit. Gelukkig viel het achteraf allemaal heel erg mee en zijn we de 31ste overdag btje gaan rondkijken wat er leuk was voor s'avonds. Uiteindelijk zijn we begonnen in Crazy Kim, een erg leuke tent, waar iedereen een feesthoed kon uitzoeken om op te zetten en waar de drank al goed vloeide. Hier zijn we tot 12 uur gebleven en na wat telefoontjes en smsjes om het thuis front een gelukkig nieuwjaar te wensen zijn we door gegaan naar het strand. Hier was er een feest bij de zeilclub, met grote boxen op het strand en heerlijke muziek! Helaas was er geen vuurwerk; elk jaar worden in Vietnam 3 steden aangewezen die vuurwerk mogen afsteken, maar Nga Trang was er niet bij. Na nog een bucket (voor de thailandgangers zijn deze wel bekend!) en wat gedans zijn we daarna lekker ons bedje ingekropen!!

Volgende dag natuurlijk niet zoveel gedaan, btje rondgehangen in de straat en de bus geregeld voor de volgende avond om door te gaan naar Hoi An. Omdat we 2 januari nog de hele dag hadden voordat we de bus in konden hebben we nog scooters gehuurd en zijn we wat rond gaan toeren. Eerst naar de Cham Towers, oude hindoe tempels uit de 9de tot 14de eeuw, die nu door iedereen worden gebruikt om te bidden en offers te geven. Daarna nog naar Long Son Pagoda, waar een witte, zittende buddha staat van wel 24 meter hoog. Super mooi!!!! Hierna nog heel even naar de markt en daarna hebben we ons maar overgegeven aan de vermoeidheid, die alcohol doet er wel steeds langer over om uit te werken lijkt het wel!! (Ja ja, we worden wat ouder he?!!) S'avonds de bus in naar Hoi An.

Hier zijn we vanochtend vroeg na een rit van 12 uur aangekomen. Tis hier een stuk rustiger dan in Nga Trang, btje een dorps sfeertje eigenlijk. Hoi An staat bekend om zijn vele kleermakers. Echt hele straten vol met winkeltjes waar je alles wat je wil kan laten maken en dat gaan we dan ook maar doen!!! Morgen een dagje shoppen dus!! Wat het allemaal gaat worden dat horen jullie de volgende keer weer!!!